Khamis 29 Mac 2012
Hari kedua kursus Pemantapan PSS ,sempat lagi semua peserta kursus posing.
Thursday 29 March 2012
Wednesday 21 March 2012
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Monday 19 March 2012
Cerita lucu hari ini
Selasa 20 Mac 2012,
salam mesra,hari ini cikgu hendak berkongsi satu cerita lucu dengan murid-murid semua.Selepas kita penat membuat latihan marilah kita baca dan ceri-ceriakan diri kita denga cerita lucu ini.
salam mesra,hari ini cikgu hendak berkongsi satu cerita lucu dengan murid-murid semua.Selepas kita penat membuat latihan marilah kita baca dan ceri-ceriakan diri kita denga cerita lucu ini.
Hadiah Hari Guru (Sempena Hari Guru)
Suatu pagi di dalam sebuah kelas 4 Slow, di sebuah sekolah rendah, di kawasan pedalaman. Cikgu sedang memberikan cadangan kepada murid-muridnya tentang hadiah sempena Hari Guru esok.
Cikgu: Saya tak kisah apa-apa jenis hadiah yang kamu nak berikan.
Murid: Tapi cikgu, hadiah yang macam mana?
Cikgu: Cikgu cadangkan begini, jika bapa kamu penanam jagung… jagunglah hadiahnya, jika
Cikgu: Saya tak kisah apa-apa jenis hadiah yang kamu nak berikan.
Murid: Tapi cikgu, hadiah yang macam mana?
Cikgu: Cikgu cadangkan begini, jika bapa kamu penanam jagung… jagunglah hadiahnya, jika
nelayan, ikan pun boleh..
Murid-murid: Ohh…. begitu..
Keesokan harinya, penuh meja cikgu itu dengan pelbagai hadiah… macam-macam ada. Tersenyum lebar cikgu ….
Hah, kenapa kamu berpeluh ni Mamat? Datang lewat pulak!
Mamat: Usung hadiah cikgu… tu ada kat luar kelas.
Cikgu: Ya.. Allah, batu nesan Mat?????
Mamat: Ha….aaa (dengan bangga)
Cikgu: Ayah kamu kerja apa?
Mamat: PENGGALI KUBUR cikgu.
Cikgu: Patutlah.
Murid-murid: Ohh…. begitu..
Keesokan harinya, penuh meja cikgu itu dengan pelbagai hadiah… macam-macam ada. Tersenyum lebar cikgu ….
Hah, kenapa kamu berpeluh ni Mamat? Datang lewat pulak!
Mamat: Usung hadiah cikgu… tu ada kat luar kelas.
Cikgu: Ya.. Allah, batu nesan Mat?????
Mamat: Ha….aaa (dengan bangga)
Cikgu: Ayah kamu kerja apa?
Mamat: PENGGALI KUBUR cikgu.
Cikgu: Patutlah.
Sunday 18 March 2012
Puisi pendidikan untuk masa depan
Isnin 19 mac 2012,
Salam sejahtera buat murid-murid semua..hari ini cikgu ingin mengajak anda semua berpuisi,marilah kita sama-sama menghayati puisi sebagai pedoman kita semua.
Salam sejahtera buat murid-murid semua..hari ini cikgu ingin mengajak anda semua berpuisi,marilah kita sama-sama menghayati puisi sebagai pedoman kita semua.
Mencari ilmu janganlah ingkar
Jangan berhenti barang sebentar
Kerana ilmu harta nan besar
Lagak sebagai kawan nan benar
Harta dan benda hanya pinjaman
Ilmu berguna sepanjang zaman
Ada ilmu hidupnya nyaman
Semua masalah dapat dihindarkan
Ilmu bukan untuk bacaan
Ilmu berguna sepanjang zaman
Jika ia kita rahsiakan
Hilanglah ia tidak berketahuan
Orang berilmu pasti dihormati
kerana tinggi budi pekerti
Ia tidak sombong dan tinggi
Semua pekerjaan ia berteliti
Oleh itu carilah ilmu
Buat penyuluh setiap waktu
Marilah kita terus maju
Friday 16 March 2012
Cerita Rakyat Sebagai Pedoman Bersama
Sabtu 17 Mac 2012
Rantai Emas
Salam Sejahtera murid-murid semua..Hari ini Cikgu akan memaparkan sebuah cerita rakyat sebagai bacaan minda untuk kita semua.Hayatilah ceri ini,semoga menjadi panduan hidup kita seharian.
Dalam sebuah negeri,ada sepasang suami isteri .Kehidupan mereka sangat miskin.Setiap hari,mereka memancing ikan untuk menyara hidup.
Mereka selalu mendapat ikan-ikan yang kecil sahaja.Ikan-ikan itu hanya cukup untuk di makan.Mereka tidak dapat menjual ikan-ikan tersebut untuk mendapatkan wang.
Pada suatu hari,mereka memancing di tengah tasik.Mereka menggunakan perahu untuk sampai ke tengah tasik.Si isteri berasa jemu kerana tidak mendapat seekor ikan pun.Dia mengajak suaminya pulang.
"Tunggulah sebentar,mungkin kita akan mendapat rezeki,"kata si suami.
Tidak berapa lama kemudian,joran si isteri di tarik dengan kuat .
"wah,tentu besar ikan ni !"kata si isteri.
Si isteri terperanjat apabila menarik jorannya kerana bukannya ikan yang ditarik,tetapi rantai emas.Semakin ditarik semakin panjang rantai itu.Perahu mereka telah dipenuhi dengan rantai emas.
Tiba-tiba kedengaran bunyi katak yang riuh rendah di danau itu.
" Rat..Rat..Rat....rat ! rat !....
Katak-katak itu menyuruh suami isteri itu mengerat rantai emas itu.
" perahu ini hendak karam,kita kerat saja rantai ini,"kata si suami.
Si isteri menjadi tamak .Dia tidak mahu mengerat rantai itu.Akhirnya ,perahu mereka karam kerana berat dengan rantai emas.Mereka terpaksa berenang untuk menyelamatkan diri.
Rantai Emas
Salam Sejahtera murid-murid semua..Hari ini Cikgu akan memaparkan sebuah cerita rakyat sebagai bacaan minda untuk kita semua.Hayatilah ceri ini,semoga menjadi panduan hidup kita seharian.
Dalam sebuah negeri,ada sepasang suami isteri .Kehidupan mereka sangat miskin.Setiap hari,mereka memancing ikan untuk menyara hidup.
Mereka selalu mendapat ikan-ikan yang kecil sahaja.Ikan-ikan itu hanya cukup untuk di makan.Mereka tidak dapat menjual ikan-ikan tersebut untuk mendapatkan wang.
Pada suatu hari,mereka memancing di tengah tasik.Mereka menggunakan perahu untuk sampai ke tengah tasik.Si isteri berasa jemu kerana tidak mendapat seekor ikan pun.Dia mengajak suaminya pulang.
"Tunggulah sebentar,mungkin kita akan mendapat rezeki,"kata si suami.
Tidak berapa lama kemudian,joran si isteri di tarik dengan kuat .
"wah,tentu besar ikan ni !"kata si isteri.
Si isteri terperanjat apabila menarik jorannya kerana bukannya ikan yang ditarik,tetapi rantai emas.Semakin ditarik semakin panjang rantai itu.Perahu mereka telah dipenuhi dengan rantai emas.
Tiba-tiba kedengaran bunyi katak yang riuh rendah di danau itu.
" Rat..Rat..Rat....rat ! rat !....
Katak-katak itu menyuruh suami isteri itu mengerat rantai emas itu.
" perahu ini hendak karam,kita kerat saja rantai ini,"kata si suami.
Si isteri menjadi tamak .Dia tidak mahu mengerat rantai itu.Akhirnya ,perahu mereka karam kerana berat dengan rantai emas.Mereka terpaksa berenang untuk menyelamatkan diri.
Wednesday 14 March 2012
Mutiara untuk renungan bersama.
Rabu 14 mac 2012
salam ceria buat sahabat semua,marilah sama-sama kita hayati beberapa mutiara kata buat renungan dan pedoman kita bersama.renung-renungkan lah....
Esok pasti ada ,tetapi esok belum pasti untuk kita,beringat-ingatlah untuk menghadapi esok yang pasti kan datang.
Semakin mampu kita merendahkan hati di hadapan orang lain ,maka menunjukkan kebesaran hati kita dihadapan ketinggian hati orang lain.
Kekuatan itu tidak terbina di atas bilangan yang ramai,tetapi kekuatan itu terbina di atas keyakinan dan optimis seseorang dan keserasian berkumpulan
salam ceria buat sahabat semua,marilah sama-sama kita hayati beberapa mutiara kata buat renungan dan pedoman kita bersama.renung-renungkan lah....
Esok pasti ada ,tetapi esok belum pasti untuk kita,beringat-ingatlah untuk menghadapi esok yang pasti kan datang.
Semakin mampu kita merendahkan hati di hadapan orang lain ,maka menunjukkan kebesaran hati kita dihadapan ketinggian hati orang lain.
Kekuatan itu tidak terbina di atas bilangan yang ramai,tetapi kekuatan itu terbina di atas keyakinan dan optimis seseorang dan keserasian berkumpulan
Monday 12 March 2012
Mikro teaching
Murid-murid serta kawan-kawan,marilah kita saksikan satu rakaman video pengajaran di sekolah rendah sebagai panduan.
Mikro Teaching
sila klik di atas |
Mikro Teaching
Latihan Kata Adjektif
Salam semua murid-murid.Hari ini cikgu telah menyiapkan satu latihan untuk diselesaikan oleh murid-murid.Latihan ini sangat mudah dan murid-murid mesti boleh melakukannya.selamat mencuba.
2.Jamilah membalut luka pada kaki adiknya itu dengan menggunakan kain nipis.
3.Gulai kari yang dimasak oleh kakak itu sangat masin.
4.Kamal terpaksa tinggal di hospital selama beberapa hari kerana kakinya patah.
5.”Jangan gunakan pisau yang sumbing itu untuk memotong bawang , “kata ibu kepada Halim.
6.Tiang telefon itu condong kerana dilanggar lori pada petang semalam.
7.”Kita memerlukan galah yang lebih panjang untuk mengait buah rambutan ini,” kata Abu kepada Jamil.
8.Haniza menyediakan pelbagai jenis makanan yang enak sempena dengan kedatangan keluarganya.
9.Datuk saya yang sudah tidak bergigi itu gemar makan nasi yang dimasak lembik .
10.Jam tangan Julia lambat lima belas minit.
11.Ayah memakai baju melayu bewarna biru semasa hendak bersembahyang Jumaat di masjid
B. Garis kata adjektif yang terdapat dalam ayat-ayat di bawah ini.
1.Pakaian yang tersidai itu masih lembab.
2.Jamilah membalut luka pada kaki adiknya itu dengan menggunakan kain nipis.
3.Gulai kari yang dimasak oleh kakak itu sangat masin.
4.Kamal terpaksa tinggal di hospital selama beberapa hari kerana kakinya patah.
5.”Jangan gunakan pisau yang sumbing itu untuk memotong bawang , “kata ibu kepada Halim.
6.Tiang telefon itu condong kerana dilanggar lori pada petang semalam.
7.”Kita memerlukan galah yang lebih panjang untuk mengait buah rambutan ini,” kata Abu kepada Jamil.
8.Haniza menyediakan pelbagai jenis makanan yang enak sempena dengan kedatangan keluarganya.
9.Datuk saya yang sudah tidak bergigi itu gemar makan nasi yang dimasak lembik .
10.Jam tangan Julia lambat lima belas minit.
11.Ayah memakai baju melayu bewarna biru semasa hendak bersembahyang Jumaat di masjid
Rancangan Pengajaran Harian.
Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Melayu Tahun 4.
.Tarikh : 22 Mac 2012
.Tarikh : 22 Mac 2012
Hari : Isnin
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 4 Arif
Masa : 30 Minit
Bilangan Pelajar : 37 Orang
Tema : Sekolahku Berjasa
Tajuk : Gerai manakah Yang paling Cantik ?
Objektif : Di akhir pengajaran murid dapat :
i. Membaca teks petikan yang dipaparkan secara lancar.
ii. Menyenaraikan kata adjektif yang terdapat dalam teks serta yang mereka tahu.
iii. Membuat latihan mengisi tempat kosong dengan kata adjektif.
Fokus Utama : 2.2. Aras 2 (i) Menyampaikan sesuatu maklumat penting tentang sesuatu
Perkara.
Fokus Sampingan : 7.1.Aras 1 (i) membuat dan menyatakan andaian tentang sesuatu perkara
Yang tersirat berdasarkan maklumat tersurat.
Sistem Bahasa : Tatabahasa –Kata adjektif
Kosa kata- cantik,murah,manis,masam,sedap,bujur,letih ,penat.
Ilmu-Pendidikan Moral
Nilai Murni- kerajinan,kebersihan fizikal dan mental
KBT-kontekstual-membuat keputusan.
Media : Teks petikan,kad bergambar,lembaran kerja.
Langkah/masa | Isi pengajaran | Aktiviti Guru | Pengajaran dan pembelajaran Murid | Catatan |
Set Induksi (5 Min ) | 1.Guru menampalkan beberapa keeping gambar di papanhitam. 2.Guru meminta beberapa orang murid tampil ke hadapan dan memberi sekeping kad. 3.Guru meminta murid meletakkan kad tadi pada gambar yang bersesuaian di papanhitam. | 1.Beberapa orang murid tampil ke hadapan kelas. 2.Murid menampalkan kad perkataan yang diberi oleh guru bersesuaian dengan gambar yang di tampal dipapanhitam. | Lampiran 1 Gambar tunggal Kad perkataan | |
Langkah 1 ( 5 min ) | Bacaan Mekanis | 1.Guru menampal teks petikan yang bertajuk ‘ Gerai manakah yang paling Cantik ‘. 2.Guru membaca teks petikan diikuti diikuti oleh murid secara kelas. | 1.Murid membaca teks petikan ‘Gerai manakah yang Paling Cantik ‘mengikut guru. | Lampiran 2 Teks petikan |
Langkah 2 ( 5 Min) | pengenalan Kata adjektif | 1.Guru meminta murid memberi perhatian kepada perkataan bewarna. 2.Guru memberitahu murid bahawa perkataan-perkataan yang diwarnakan itu adalah Kata Adjektif. 3.Guru menerangkan secara terperinci tentang kata adjektif. 4.Guru meminta murid memberikan contoh kata adjektif yang mereka tahu selain dari yang terdapat dalam teks petikan. | 1.Murid menyebut kata adjektif yang ditunjukkan oleh guru dalam teks petikan. 2.Murid member contoh kata adjektif yang mereka tahu. | |
Langkah 4 (10 Min ) | Latihan kata adjektif | 1.Guru mengedarkan lembaran kerja berkaitan kata adjektif dan meminta murid menyiapkannya secara individu. | 1.Murid mengisi tempat kosong dengan kata adjektif yang sesuai dalam lembaran kerja yang diberi oleh guru. | Lampiran 3 Lembaran kerja |
Penutup (5 Min ) | 1.Guru meminta murid menyebut semula semua kata adjektif yang telah mereka pelajari | 1.Murid menyebut semula kata adjektif yang telah mereka pelajari. | ||
Refleksi
Teks Petikan
Gerai Manakah Yang Tercantik
salam,murid-murid hari ini cikgu akan memaparkan satu teks petikan supaya murid-murid membacanya dan membuat latihan berpandukan teks petikan.
salam,murid-murid hari ini cikgu akan memaparkan satu teks petikan supaya murid-murid membacanya dan membuat latihan berpandukan teks petikan.
Teks Petikan
Gerai manakah yang tercantik.
Pada hari Ahad
yang lepas ,Sekolah Kebangsaan Tanjung Puteri telah mengadakan satu program iaitu Hari kantin Sekolah bertempat di Dataran Perhimpunan Sekolah
tersebut.Banyak gerai-gerai yang didirikan untuk menjual bermacam-macam jenis
barang .Gerai-gerai itu juga akan dipertandingkan untuk kategori gerai cantik.
Ada gerai
menjual pakaian,gerai buah-buahan ,gerai minuman ,gerai kuih-muih serta gerai
cenderahati.Di gerai menjual pakaian terdapat pakaian yang murah-murah harganya serta baru-baru
belaka.Gerai menjual buah-buah pula ada menjual bermacam-macam jenis buah yang manis,masam serta lazat.Ada buah tembikai,oren,mangga,jambu,belimbing,pisang dan
lain-lain lagi.Gerai menjual makanan pula menjual berbagai-bagai jenis kuih-muih
yang sedap-sedap belaka seperti
donat,karipap,mee,burger,sosej dan
lain-lain lagi.
Gerai minuman
tetap menjadi tumpuan pada hari cuaca yang sangat panas ini.Ada air oren,mangga,jambu dan juga air tebu.Gerai
cenderahati juga menjadi tumpuan kerana ia menjual bermacam-macam jenis cenderahati
yang berbagai bentuk.Ada yang berbentuk panjang,bujur
,bulat serta berbentuk ikan dan
bunga.
Semua
gerai-gerai dihias cantik dan
bewarna-warni.Gerai cenderahati memenangi tempat pertama kerana berlatar
belakangkan warna pink dan putih serta digantung dengan
bermacam-macam belon bewarna warni besar
dan kecil.
Dihujung sekali
terdapat gerai karaoke bagi sesiapa yang mempunyai suara yang merdu dan berminat digalakkan menyertai
pertandingan karaoke yang diadakan sepanjang hari kantin tersebut.
Program Hari
Kantin berakhir pada jam 7 petang.Semua pelajar pulang dengan perasaan gembira walaupun terasa amat penat dan letih.
Lembaran Kerja
Assalamualaikum murid-murid semua ,hari ini cikgu akan memberikan satu latihan berkaitan dengan kata .adjektif.Diharap murid-murid semua dapat melaksanakannya pada masa cuti sekolah ini.Selamat menjalankan tugas anda.
Lembaran
kerja Bahasa Melayu
Tahun 4.
Lengkapkan
ayat-ayat di bawah ini dengan kata adjektif yang sesuai.
Tua
mewah hairan usang lembut
rindu masam keruh
|
1.Harga kereta
______________ itu mencecah RM 1 juta.
2.Husin___________akan
keluarganya yang berada di kampung.
3.Julia
berasa__________akan sikap Janet yang enggan berbual-bual dengan
rakan-rakannya.
4.Mangga itu tidak
terjamah olehnya kerana terlalu ____________.
5.Rumah__________itu
didiami oleh seorang tua.
6.Kain sutera yang
dibeli oleh ibu itu sungguh____________.
7.Pokok
rambutan___________itu masih berbuah.
Friday 2 March 2012
Thursday 1 March 2012
Tutorial 1 Sem.2
Jumaat 2 Mac 2012
Salam,
Hari ini bermulanya sesi semester 2 pjj 2012.Seperti biasa aku menghadirkan diri bersama sahabatku .Hari pertama kami merasa sangat gembira kerana ramai sahabat yang hadir untuk semester baru ini.Alhamdullillah kami dapat mendaftar semula untuk semester 2 ini.Tahniah untuk kami semua.
Salam,
Hari ini bermulanya sesi semester 2 pjj 2012.Seperti biasa aku menghadirkan diri bersama sahabatku .Hari pertama kami merasa sangat gembira kerana ramai sahabat yang hadir untuk semester baru ini.Alhamdullillah kami dapat mendaftar semula untuk semester 2 ini.Tahniah untuk kami semua.
Subscribe to:
Posts (Atom)