Monday 12 March 2012

Teks Petikan

Gerai Manakah Yang Tercantik
 salam,murid-murid  hari ini cikgu akan memaparkan satu teks petikan supaya murid-murid membacanya dan membuat latihan berpandukan teks petikan.



 Teks Petikan
 Gerai manakah yang tercantik.

Pada hari Ahad yang lepas ,Sekolah Kebangsaan Tanjung Puteri telah mengadakan  satu program iaitu Hari kantin Sekolah  bertempat di Dataran Perhimpunan Sekolah tersebut.Banyak gerai-gerai yang didirikan untuk menjual bermacam-macam jenis barang .Gerai-gerai itu juga akan dipertandingkan untuk kategori gerai cantik.
Ada gerai menjual pakaian,gerai buah-buahan ,gerai minuman ,gerai kuih-muih serta gerai cenderahati.Di gerai menjual pakaian terdapat pakaian yang murah-murah harganya serta baru-baru belaka.Gerai menjual buah-buah pula ada menjual bermacam-macam jenis buah yang manis,masam serta lazat.Ada buah tembikai,oren,mangga,jambu,belimbing,pisang dan lain-lain lagi.Gerai menjual makanan pula menjual berbagai-bagai jenis kuih-muih yang sedap-sedap belaka seperti donat,karipap,mee,burger,sosej  dan lain-lain lagi.
Gerai minuman tetap menjadi tumpuan pada hari cuaca yang sangat panas ini.Ada air oren,mangga,jambu dan juga air tebu.Gerai cenderahati juga menjadi tumpuan kerana ia menjual bermacam-macam jenis cenderahati yang berbagai bentuk.Ada yang berbentuk panjang,bujur ,bulat serta berbentuk ikan dan bunga.
Semua gerai-gerai dihias cantik dan bewarna-warni.Gerai cenderahati memenangi tempat pertama kerana berlatar belakangkan warna pink dan putih serta digantung dengan bermacam-macam belon bewarna warni besar dan kecil.
Dihujung sekali terdapat gerai karaoke bagi sesiapa yang mempunyai suara yang merdu dan berminat digalakkan menyertai pertandingan karaoke yang diadakan sepanjang hari kantin tersebut.
Program Hari Kantin berakhir pada jam 7 petang.Semua pelajar pulang dengan perasaan gembira walaupun terasa amat penat dan letih.





No comments:

Post a Comment