.Tarikh : 22 Mac 2012
Hari : Isnin
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 4 Arif
Masa : 30 Minit
Bilangan Pelajar : 37 Orang
Tema : Sekolahku Berjasa
Tajuk : Gerai manakah Yang paling Cantik ?
Objektif : Di akhir pengajaran murid dapat :
i. Membaca teks petikan yang dipaparkan secara lancar.
ii. Menyenaraikan kata adjektif yang terdapat dalam teks serta yang mereka tahu.
iii. Membuat latihan mengisi tempat kosong dengan kata adjektif.
Fokus Utama : 2.2. Aras 2 (i) Menyampaikan sesuatu maklumat penting tentang sesuatu
Perkara.
Fokus Sampingan : 7.1.Aras 1 (i) membuat dan menyatakan andaian tentang sesuatu perkara
Yang tersirat berdasarkan maklumat tersurat.
Sistem Bahasa : Tatabahasa –Kata adjektif
Kosa kata- cantik,murah,manis,masam,sedap,bujur,letih ,penat.
Ilmu-Pendidikan Moral
Nilai Murni- kerajinan,kebersihan fizikal dan mental
KBT-kontekstual-membuat keputusan.
Media : Teks petikan,kad bergambar,lembaran kerja.
Langkah/masa | Isi pengajaran | Aktiviti Guru | Pengajaran dan pembelajaran Murid | Catatan |
Set Induksi (5 Min ) | 1.Guru menampalkan beberapa keeping gambar di papanhitam. 2.Guru meminta beberapa orang murid tampil ke hadapan dan memberi sekeping kad. 3.Guru meminta murid meletakkan kad tadi pada gambar yang bersesuaian di papanhitam. | 1.Beberapa orang murid tampil ke hadapan kelas. 2.Murid menampalkan kad perkataan yang diberi oleh guru bersesuaian dengan gambar yang di tampal dipapanhitam. | Lampiran 1 Gambar tunggal Kad perkataan | |
Langkah 1 ( 5 min ) | Bacaan Mekanis | 1.Guru menampal teks petikan yang bertajuk ‘ Gerai manakah yang paling Cantik ‘. 2.Guru membaca teks petikan diikuti diikuti oleh murid secara kelas. | 1.Murid membaca teks petikan ‘Gerai manakah yang Paling Cantik ‘mengikut guru. | Lampiran 2 Teks petikan |
Langkah 2 ( 5 Min) | pengenalan Kata adjektif | 1.Guru meminta murid memberi perhatian kepada perkataan bewarna. 2.Guru memberitahu murid bahawa perkataan-perkataan yang diwarnakan itu adalah Kata Adjektif. 3.Guru menerangkan secara terperinci tentang kata adjektif. 4.Guru meminta murid memberikan contoh kata adjektif yang mereka tahu selain dari yang terdapat dalam teks petikan. | 1.Murid menyebut kata adjektif yang ditunjukkan oleh guru dalam teks petikan. 2.Murid member contoh kata adjektif yang mereka tahu. | |
Langkah 4 (10 Min ) | Latihan kata adjektif | 1.Guru mengedarkan lembaran kerja berkaitan kata adjektif dan meminta murid menyiapkannya secara individu. | 1.Murid mengisi tempat kosong dengan kata adjektif yang sesuai dalam lembaran kerja yang diberi oleh guru. | Lampiran 3 Lembaran kerja |
Penutup (5 Min ) | 1.Guru meminta murid menyebut semula semua kata adjektif yang telah mereka pelajari | 1.Murid menyebut semula kata adjektif yang telah mereka pelajari. | ||
Refleksi
No comments:
Post a Comment